Rokursus - for begyndere

Kom sikkert og godt i gang med motionsroning

Odense Roklubs  afholder begynderkursus for nye motions og tur roere. Kurset lærer dig de grundlæggende færdigheder, rotaget, håndtering af både og alt det andet, du har brug for at vide før du kan ro selvstændigt.
Undervejs får du kendskab til de forskellige både og møder mange andre roere - nybegyndere såvel som øvede.

Roning er for alle og det kræver hverken kendskab til både eller sporten generelt at kunne begynde. Du lærer det hele på kurset.
Den eneste forudsætning for at kunne deltage i rokurset er, at du skal kunne svømme 300 m. uden pause.

Vi opstarter normalt hold i foråret. Vi satser dog på at kunne byde nye roere velkommen en gang i April. Er du interesseret så tøv ikke med at tage kontakt så du kan skrives på listen, og så tager vi kontakt så snart vi ved noget med større sikkerhed.

Vi glæder os til at se dig!

Sådan forløber kurset

Instruktionen vil ligge tirsdage og torsdage sideløbende med og i vores rovagt (i rovagten, som ligger kl 18.30 tirsdag og torsdag, møder frigivne roere bare op og så fordeles både og mandskab efter evner og ønsker til roturen).

Således vil man hurtigt komme ind i klubben og møde de andre frigivne roere og ikke kun instruktørerne. Den første gang vil der være rundvisning i klubben, instruktion i rotaget, og i hvordan bådene håndteres. Der stiles efter, at man kommer på vandet allerede første gang, man er i klubben, til en lille rotur. De første gange, man er i båden, vil det være sammen med en instruktør.

Man vil i løbet af en måned blive frigivet, når man kan færdes sikkert i en båd og er blevet godt bekendt med rotaget. For at vi som klub er sikker på, at man har opnået alle færdigheder, findes der en tjekliste, som løbende vil blive udfyldt af instruktørerne.

Efter introduktionen vil man fortsætte med at kunne ro i rovagten, men man er også frigivet til at kunne ro med andre frigivne roere og styrmænd på andre tidspunkter og til at kunne komme med på længere ture.

Grundkurset starter i "begynder" både som er ret stabile og nemme at ro. Senere vil der være mulighed for at prøve andre og lidt mere teknisk krævende bådtyper.

Tjekliste - Dette skal du huske at medbringe:

• Underskrevet svømmebevis
  • Underskrevet blanket med deltageroplysninger
  • Træningstøj tilpasset vejret - forholdsvis tætsiddende, gerne flere lag, så du kan justere temperatur undervejs
  • Gamle kondisko - helst ikke løbesko
  • Solbriller, kasket, solcreme og lign.
  • Regnjakke
  • Vandflaske

Det praktiske

Vi har opstart for nye roere  1 gang årligt. Kuset starter i begyndelsen af april,  Denne opstart giver dig mulighed for at lære.

Hvis du gerne vil snuse lidt til hvad roning er kan der aftales en prøvetur på vandet så du kan få en ide om hvad det er. Inden kursus start afholdes der et informationsmøde hvor der informeres om hvad du går ind til som kommende roer.

Det er vores erfaring at den bedste opstart på roning sker ved at man får en hel sæson at starte på. Al instruktion er baseret på frivillig arbejdskraft og vi vil hellere bruge den tid der er til rådighed på at state et hold rigtig godt op en hel sæson.

For at deltage i kurset skal man kunne fremvise et gyldigt svømmebevis på 300m svømning.

Hvis man ønsker at lære at ro, kan man tage kontakt til rochef for motion og tur Nils Rosschou på mtu@odense-roklub.dk

Svømmebevis

For at deltage i kurset skal du kunne svømme 300 m uden pause.
Det er nemt at få et svømmebevis - du skal blot printe denne blanket og medbringe den i svømmehallen, hvor du beder en livredder om at hjælpe dig.

Kaninhåndbog

Kaninhåndbogen er en fin lille håndbog, som fortæller om det basale omkring roning, bådende og rotaget.